Kozi Dryngiel

Nie obstając przy niczym upadniesz od byle czego

Możliwe przyczyny katastrofy (4) – Samolot nagle utracił wysokość

leave a comment »

W dniu 10 kwietniu 2010 roku, polski samolot wojskowy Tupolew 154M-101 rozbił się pod Smoleńskiem (Rosja), zabijając wszystkich pasażerów i załogę.

Bezpośrednią przyczyną wypadku było to, że podchodząc do lądowania, samolot leciał za nisko. – Dlaczego w tej fazie lotu samolot leciał za nisko? Jest bardzo prawdopodobne, że samolot był na dobrym kursie i dobrej wysokości aż do 2000 m przed progiem pasa. W tym miejscu nagle i gwałtownie zaczął tracić wysokość.

 
CZĘŚĆ 4 –
W ODLEGŁOSCI 2 KM OD PROGU PASA SAMOLOT NAGLE ZACZĄŁ TRACIĆ WYSOKOŚĆ

Pilot podchodził do lądowania prawidłowo, był na dobrym kursie i dobrej wysokości aż do około 2000 m przed progiem pasa 26. W tym miejscu samolot zaczął gwałtownie tracić wysokość. Po kolejnych 900 metrach lotu i utracie wysokości około 80 m, załodze udało się wyrównać lot i przejść do zwiększania wysokości. Niestety, samolot był zbyt blisko wznoszącego się terenu, no i… resztę już znamy.

 
Pytanie: Co spowodowało nagłą utratę wysokości w odległości między 2000 i 1100 m od progu lotniska

Możliwe odpowiedzi:

  1. Wychylone lub zablokowane stateczniki samolotu
  2. Zmniejszona siła ciągu silnika
  3. Zmniejszona siła nośna
  4. Zwiększona siła oporu powietrza
  5. Zwiększony ciężar
  • Ad 1: Wychylone lub zablokowane zostały stateczniki samolotu
    • Rosyjski samolot IŁ-76 póbował lądować w tym samym czasie, pilot zauważył inny samolot na kursie zbieżnym i „zanurkował” żeby uniknąć kolizji
    • Nastąpiła awaria i chwilowe zablokowanie układu sterowania samolotu Tu-154M
    • Nastąpiło zdalne przechwycenie lub chwilowe zablokowanie sterowania samolotu Tu-154M
    • Siła zewnętrzna spychająca dziób samolotu w dół lub lub pchająca ogon samolotu w górę.
       
  • Ad 2: Zmniejszyła się siła ciągu silnika
    • Awaria silnika.
    • Po nagłym wejściu w mgłę (inwersja), skroplona para wodna w powietrzu chwilowo zmniejszyła moc silników.
    • Samolot IŁ-76 spowodował turbulencje powietrza, w które wpadł Tu-154M.
    • Sabotaż lub dywersja (urządzenie działające z opóźnieniem lub uruchomione zdalnie)
    • Inne zjawisko naturalne lub sztucznie wywołane.
       
  • Ad 3: Zmniejszyła się siła nośna
    • Samolot wpadł w dziurę powietrzną.
    • Obniżający lot samolot wszedł w mgłę. Poniżej górnej granicy mgły (granicy inwersji) nagle wszedł w gęstsze powietrze. Spowodowało to gwałtowną utratę szybkości, zwłaszcza jeśli samolot był w konfiguracji do lądowania (wysunięte podwozie, wychylone klapy). Nagła utrata szybkości spowodowała znaczną redukcję siły nośnej na skrzydłach.
    • Samolot wszedł w turbulencje spowodowane bliskim przelotem innego samolotu (IŁa-76).
    • Pilot przesadnie zmniejszył szybkość samolotu w odniesieniu do zamierzonego toru lotu i bieżącej konfiguracji.
    • Pilot zmienił konfigurację samolotu (np. opuścił podwozie, i wychylił klapy) przy zbyt małej szybkości.
    • Inne zjawisko naturalne lub sztucznie wywołane.
       
  • Ad 4: Zwiększyła się siła oporu powietrza
    • Zejście poniżej górnej granicy mgły (granicy inwersji)  oraz nagłe wejście w gęstsze i cięższe powietrze.
    • Zmienił się profil aerodynamiczny samolotu (konfiguracja lądowania, uszkodzenie i zmiana kształtu zewnętrznej części samolotu.
    • „Panie pilocie – dziura w samolocie”.
    • Inne zjawisko naturalne lub sztucznie wywołane
       
  • 5: Zwiększył się ciężar
    • Siła zewnętrzna przyłożona do samolotu (np. kolizja z innym samolotem, który uderzył Tu-154M z góry).
    • Zwiększona grawitacja (?nowa broń?)
    • Inne zjawisko naturalne lub sztucznie wywołane.

—-

Autorem wykresu i zdjęcia złożonego z fragmentów widea jest Siergiej Amelin
Źródła: Forum.Smolensk.ws i Picasa

—-

—-

Podobne artykuły:

Advertisements

Written by jeec

14 maja 2010 @ 10:04 am

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: