Kozi Dryngiel

Nie obstając przy niczym upadniesz od byle czego

Jeszcze jedna ściema?

leave a comment »

Obawiam się, że zapis rozmów kontrolerów ogłoszony przez MSWiA nic nowego nie wnosi, a nawet więcej, potwierdza on hipotezy MAK oraz cofa w czasie ostatnie meldunki i komendy wydane przez rosyjskich kontrolerów lotu, stawiając ich w lepszym świetle niż to by wynikało ze stenogramu MAK.

Problem w tym, że nie da się dokładnie odtworzyć ostatnich, krytycznych 30-stu sekund lotu Tu-154M dopóki nie wiemy na pewno czy wysokości odczytywane przez nawigatora były odczytami z wysokościomierza radiowego (aktualna wysokość samolotu nad ziemią), czy też z wysokościomierza barometrycznego (wysokość samolotu nad progiem pasa startowego).

Nakładając odczyty wysokości ze stenogramu MSWiA na schemat lotu według stenogramu MAK, wyraźnie widać, że:

  • Samolot leciał na autopilocie według wysokościomierza radiowego (nad ziemią);
        – natomiast –
  • Nawigator odczytywał wysokości z wysokościomierza barometrycznego (nad progiem pasa).

Inaczej mówiąc, na tym schemacie samolot leciał po linii zielonej, a nawigator odczytywał wysokości nad progiem pasa w czasach podanych w stenogramie MSWiA.

Przy takim (i tylko przy takim) założeniu oba stenogramy wyznaczają w przybliżeniu ten sam tor lotu samolotu Tu-154M w ostatnich 30 sekundach lotu, to jest po zejściu na wysokość decyzji ( = 100 nad progiem pasa).

W tym przedziale czasowym, jedyną istotną różnicą między stenogramem MAK a stenogramem MSWiA jest opóżnienie przez MSWiA do około 5 sekund meldunków kontrolerów lotu dotyczących „Na kursie i ścieżce” oraz ich komend „Horyzont” i „Odejście na drugi krąg”.

 Tekst  MAK  MSWiA
 101, odległość 10, wejście na ścieżkę  8.39.08.7  8.39.04
 8 na kursie i ścieżce  8.39.30,1  8.39.28
 Podchodzicie do dalszej, na kursie i ścieżce, odległość 6  8.39.49,9  8.39.45
 4 na kursie i ścieżce  8.40.13,5  8.40.09
 3 na kursie i ścieżce  8.40.26,6  8.40.22
 2 na kursie i ścieżce  8.40.38,7  8.40.34
 Horyzont 101  8.40.53,4  8.40.48
 Horyzont 101    8.40.49
 Kontrola wysokości, Horyzont  8.40.54,7  8.40.50
 Odejście na drugi krąg  8.41.02  8.40.57

 
W rezultacie, aż do odległości 4 km od progu pasa stenogram MSWiA ustawia samolot powyżej ścieżki podejścia. Natomiast na odległościach 3 i 2 km, stenogram MSWiA podwyższa lot i ustawia samolot na ścieżce.

Także, wszystkie komendy kontrolerów „Horyzont” stenogram MSWiA ustawia o kilka sekund wcześniej niż stenogram MAK. Ostatnia  komenda kontrolerów „Odejście na drugi krąg” została wydana:

  • według stenogramu MAK w momencie gdy samolot rolował przelatując nad salonem samochodowym KIA, już po ułamaniu skrzydła i na dwie sekundy przed uderzeniem w ziemię;
      – natomiast –
  • według stenogramu MSWiA w momencie gdy samolot przelatywał nad bliższą radiolatarnią.

Jak z tego widać, stenogram MSWiA stawia rosyjskich kontrolerów lotu w lepszym świetle niż stenogram MAK.

Advertisements

Written by autor

19 stycznia 2011 @ 1:33 pm

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: